Je website levert niks op? 8 tips voor een wervende website 

Na maanden ploeteren is je website af. Je hebt er veel uurtjes in gestoken en hij ziet er super uit! Je krijgt veel complimenten van je vrienden en familie, en je voelt je blij en trots. Nadat je website een tijdje online staat merk je echter dat je website niet gevonden wordt, en dat de bezoekers die je trekt je familie en vrienden zijn. De enkele nieuwe potentiële klant die je website bezoekt, laat zijn/ haar gegevens niet achter. En de inschrijvingen voor je aanbod lopen ook niet echt storm. Je initiële trots begint zich om te vormen naar twijfel. Waarom werkt je website niet? Je hebt er zoveel tijd en moeite ingestoken, en hij ziet er echt mooi uit, dat zegt iedereen.

Don’t judge a website by its cover

De buitenkant van je website is een niet te onderschatten belangrijk onderdeel van je website. Maar een website bestaat uit zo veel meer aspecten die minstens net zo belangrijk zijn als het design. Net als bij een boek is de buitenkant een belangrijk onderdeel, want ondanks het gezegde beoordelen mensen boeken stiekem toch ook wel op de kaft. Het ontwerp, de kleuren, eventuele beelden zijn allemaal van invloed op die alles bepalende eerste indruk. Het spreekt je aan of niet, en dan pas sla je het boek open. Hetzelfde met een website, als een klant op jouw website komt en de buitenkant niet mooi vindt, is er een grote kans dat hij niet blijft hangen.

1. Stem je design af op je klant

Het uiterlijk van je website is dus zeker een belangrijk onderdeel waar je aandacht aan mag geven. Stem je kleuren en beelden af op je doelgroep. Zorg voor veel rust en witruimte. En voor fijn leesbare lettertypes. Dat zorgt ervoor dat je klant zich thuisvoelt op je website, en hier wel even wil blijven hangen.

2. Denk aan je vindbaarheid

Maar even een paar stappen terug… hoe komt die klant eigenlijk op jouw website terecht? Word je wel gevonden in Google? Het is verstandig om al voor je je website teksten schrijft na te denken over SEO. Wat is je doelgroep, en waar zoeken zij op? Een relevante website met voldoende content die behulpzaam is voor jouw doelgroep, is de beste manier om gevonden te worden.

3. Vergeet ook je snelheid niet

Goed, je bezoeker heeft je gevonden op Google en is op je website terecht gekomen. Hij/ zij opent je website en moet vervolgens twee minuten wachten totdat je homepage met alle foto’s volledig geladen is. Mensen wachten niet graag, en snelheid is dan ook heel belangrijk voor een website. De snelheid van jouw site heeft trouwens ook invloed op jouw vindbaarheid. Benieuwd hoe snel jouw website is? Check het op Google Pagespeed en kijk vooral ook even naar je score voor mobiel gebruik.

4. Zorg voor een heldere homepage

Nu je bezoeker op je homepage is, is het zaak dat hij of zij meteen weet wat hij bij jou kan vinden, en of het interessant is voor hem. Zorg voor een duidelijke homepage die afgestemd is op jouw ideale klant. Door het lezen van de homepage wil je dat iemand geïnteresseerd raakt in de rest van de website. Met als uiteindelijk doel natuurlijk dat die bezoeker precies doet waarvoor jij de website hebt gebouwd.

5. Stem je website af op je doel

Maar waarvoor heb jij je website eigenlijk gebouwd? Dat is een belangrijke vraag voor je aan je website begint. Wat wil je bereiken met je website? Wil je bijvoorbeeld dat mensen zich inschrijven voor je nieuwsbrief? Of dat ze een product kopen? Een call met je boeken? Wat het ook is, zorg ervoor dat het duidelijk is voor de bezoeker wat jij wilt dat de bezoeker doet. Zorg dat je call to action duidelijk is. En houd het simpel, kies 1 of maximaal 2 call to actions, niet meer.

6. Zorg voor persoonlijke content

Voordat jouw klant iets gaat kopen of zijn/ haar gegevens gaat achterlaten, wil hij natuurlijk wat meer over jou en je onderneming weten. Content is de kern van jouw website: je teksten, foto’s, reviews, etc. Goede content vertelt jouw verhaal en eigenheid, en is afgestemd op jouw ideale klant. Maak het persoonlijk, mensen vinden het leuk om te weten van wie ze kopen.

7. Werk aan een vertrouwensrelatie met je klant

Wat nog belangrijker is dan een interessant aanbod is dat de klant jou vertrouwt. Op je website kun je dit op verschillende manieren aanpakken: zorg voor testimonials van klanten, voeg je portfolio of CV toe, een lijst met klanten voor wie je al gewerkt hebt, een interview. Dit helpt allemaal om een vertrouwensrelatie met je klant op te bouwen.

8. Besteed aandacht aan gebruiksgemak

Een laatste belangrijk onderdeel van een website is het gebruiksgemak. Klanten willen gemakkelijk kunnen terugvinden wat ze zoeken, dus zorg voor een duidelijk menu, en niet te veel achterliggende pagina’s. Maak het de klant gemakkelijk, ook als ze contact met je willen opnemen. Zorg dat je contactinformatie gemakkelijk te vinden is, en dat je contactformulier niet te uitgebreid is. 

Meer tips voor je website?