...

Opvallen met je website? 6 tips om de aandacht van je bezoeker vast te houden

In deze digitale eeuw is scrollen, browsen en scannen het nieuwe lezen. Het aantal pagina’s online gaat eindeloos door, en we hoppen van site naar site. We scannen websites op zoek naar de informatie die we écht nodig hebben. Vinden we op website 1 niet wat we zoeken, gaan we meteen door naar de volgende. 

En tussendoor zijn er talloze afleidingen die ervoor zorgen dat we soms niet eens meer weten waar we eigenlijk naar op zoek waren. Een social media notificatie of mailtje kan de aandacht binnen een seconde verslappen.

Conclusie: jouw website moet opvallen om de aandacht te houden. 

Maar hoe maak je zo’n website die jouw bezoeker opvalt en aanspreekt? Hieronder zet ik een aantal tips voor je op een rijtje om de aandacht van jouw potentiële klant vast te houden.

Weet wie je ideale klant is

Om de aandacht van je klant vast te houden, zul je eerst moeten weten wie jouw klant is. En beter nog, wie jouw ideale klant is, en wat je die te bieden hebt. Want met zoveel online content, moet een bezoeker zich wel echt aangesproken voelen om voor jouw verhaal te kiezen. 

Dus begin vandaag nog met het in kaart brengen van je ideale klant tot in detail, en ga je website op hem of haar afstemmen, en je teksten voor hem of haar schrijven. 

Ga voor een scanbare website

Bezoekers van je website willen graag snel de juiste informatie vinden op je website. Binnen een paar seconden besluiten zij of wat jij te beiden hebt interessant is voor hun of niet. Zo niet, dan verlaten ze je website. 

Maar hoe zorg je ervoor dat je bezoeker snel kan vinden wat hij/ zij zoekt op je website?

Maak gebruik van koppen, tussenkoppen en opsommingen

Grote lappen tekst zijn over het algemeen onaantrekkelijk om te lezen. Mensen willen zoals eerder al gezegd je teksten scannen. De oplossing? Werk met koppen en tussenkoppen. Dit is ook nog eens goed voor je SEO. Iets anders wat goed werkt zijn opsommingen. 

Zorg voor een duidelijk menu

Ook je menu kan fungeren als een snelscan van je website als je het goed aanpakt. Dit doe je in eerste instantie door duidelijke menu-items. Creatieve benamingen zijn leuk, maar kunnen verwarrend zijn voor je bezoeker. Houd de items in het menu kort en to the point, zodat bezoekers direct zien waar ze op moeten klikken. Houd het aantal menu-items beperkt, zo voorkom je keuzestress bij je bezoeker. En laat je navigatiemenu zeker ook eens testen door mensen uit je doelgroep. Het kan superduidelijk zijn voor jou, maar is dat het ook voor je doelgroep?

Verbeter de leesbaarheid van je teksten

De teksten op je website zijn er om te lezen, dus investeren in leesbaarheid is geen overbodige luxe. Op het moment dat een bezoeker veel moeite moet doen om jouw teksten te lezen, is de kans groot dat hij je website snel weer verlaat. 

Font 

Toegegeven, vaak ziet een kleiner font er mooier uit, maar een klein lettertype draagt niet bij aan de leesbaarheid van je teksten. Houd voor een fijne leesbaarheid een lettertype aan van minimaal 14 tot 16 pixels. En speel ook eens met lijnhoogte en letterafstand.

Kleur

Ook de kleur van je teksten is belangrijk. Zorg voor contrast tussen tekst en achtergrond. De meest voorkomende kleurcombinatie is een zwarte tekst op een witte achtergrond, en dat is niet voor niks, dat leest nog altijd het fijnst.

Taalgebruik

Houd je taalgebruik simpel, en voorkom het gebruik van vaktaal. Een webtekst wordt vooral geschreven om je bezoeker te informeren, dus laat hem niet verdrinken in een zee van moeilijke termen. 

Meer tips voor je website?