Je website upgraden? Een mooier web design in 3 stappen

De look en feel van je website is het eerste waar veel mensen je website op beoordelen. En ook al is design zeker niet het belangrijkste onderdeel van je website, het is en blijft de eerste indruk op je klanten. Natuurlijk wil je dat die eerste indruk goed is, en een kloppend beeld geeft van wie jij bent en wat je te bieden hebt. En voor jezelf is het natuurlijk ook een fijn gevoel als je blij wordt bij het openen van je website. In dit artikel geven we jouw website een esthetische upgrade in 3 stappen.

Stap 1: Zorg voor consistentie

De eerste stap naar een beter web design is consistentie. Consistent zijn op je website zorgt voor herkenbaarheid, rust en overzicht voor je bezoeker. En ook voor het oog is consistentie heel fijn. Consistentie in kleur, lettertypes en foto’s dragen bij aan die herkenbaarheid. Leg jouw huisstijl vast en gebruik deze consistent op je website maar ook op je andere kanalen.

Beperk je kleurgebruik

Kleuren spelen een belangrijke rol op je website. Zorg voor een consistent kleurgebruik, en werk met een beperkt aantal vaste kleuren op je website. Over het algemeen werken 3 tot 5 kleuren goed. 

Ook voor je teksten is het fijn om een vaste kleur te gebruiken. Zwart of donkergrijs op een witte achtergrond blijft nog altijd het fijnst leesbaar. Maar zorg in ieder geval voor genoeg contrast. 

Ga voor fijne fonts 

Lettertypes doen veel voor de look van je website, en voor de leesbaarheid van je teksten. Kies 2 of 3 vaste lettertypes voor je website. Moeite met bepalen welke lettertypes bij elkaar passen? Een leuke app om je fonts te pairen is Fontjoy.

Kies je foto’s slim

Een galerij, een slideshow, een banner. Websites staan tegenwoordig vol met foto’s. En dat is niet voor niks. Foto’s zijn echte sfeermakers, ze vertellen je verhaal op een visuele manier. Kies ook in je fotogebruik voor een duidelijke lijn: ga voor foto’s met een zelfde stijl, van een hoge kwaliteit, en met een zelfde filter. 

Stap 2: Werk met contrast

Contrast is een belangrijk principe in web design omdat het de belangrijkste elementen van je ontwerp in het oog laat springen. Elementen die niet contrasteren lijken in elkaar over te lopen, terwijl elementen die contrasteren er juist uit springen. Contrast kun je op verschillende manieren bereiken.

Kies voor contrasterende kleuren

Kies voor 1 accentkleur voor je call to action knoppen, en een rustigere kleur voor de rest van je website, zodat de call to actions meteen opvallen.

Gebruik verschillende groottes

Dit principe kun je toepassen in je lettertypes, knoppen, foto’s etc. De dingen die je wil laten opvallen laat je groter in beeld komen dan de dingen die minder belangrijk zijn. Maar ook hier geldt weer zorg voor een consistent gebruik ervan om de rust in je design te houden.

Stap 3: Creëer rust

Een belangrijk onderdeel van een fijn website design is rust. Dit kun je op verschillende manieren creëren. 

Gebruik witruimte 

Geef je content ademruimte, en prop niet alle content op elkaar. Witruimte is de manier om dit te bereiken, genoeg witruimte op je website zorgt voor rust en overzicht voor de gebruiker. 

Zorg voor een duidelijk menu

Sommige websites hebben zo’n uitgebreid menu dat je als bezoeker keuzestress krijgt. Zorg voor een short en sweet menu, zodat je bezoeker meteen weet waar hij wat kan vinden. 

Minimaliseer beweging

Bewegende onderdelen zijn een leuk onderdeel op een website, maar gebruik dit met mate. Te veel bewegende onderdelen leiden de bezoeker alleen maar af, en zorgen voor ruis. Ook te veel pop-ups en banners zijn niet fijn voor je bezoeker.

En dan nog dit

Design is een belangrijk onderdeel van je website, maar zeker niet het enige. Het doel van een goed web design is het ondersteunen van de inhoud. Je website mag nog zo mooi zijn, als de inhoud niet aanspreekt zal je website niet veel opleveren, behalve misschien complimenten over hoe mooi hij eruit ziet. Wil je meer tips over hoe je een goede website maakt? Lees dan ook eens mijn andere blog artikelen.

Toe aan een

nieuwe website?

Ik ben Teuta, en ik tover mooie missies om naar strategische websites. Met echte aandacht voor jou, jouw authentieke verhaal, en een strategie die goed voelt. Zo krijg jij een wervende website die jouw ideale klant aanspreekt. Een heldere website die jouw missie, visie en waarden weerspiegelt. Maar ook een authentieke website die past bij waar je staat, waar design en teksten kloppend voelen, en waar je je in herkent.

Wil jij dit ook? Neem contact met me op of boek meteen je gratis intake via onderstaande knop.

Web Design Teuta

Meer tips voor je website?

Een sterke homepage

EEN STERKE HOMEPAGE? 3 TIPS OM JE HOMEPAGE TE OPTIMALISEREN

Je homepage is en blijft één van de belangrijkste pagina’s van je website. En natuurlijk wil je je bezoeker een heerlijk warm welkom heten. Maar hoe doe je dat in een tijd waarin de gemiddelde website bezoeker binnen 3 seconden besluit of hij/ zij gaat blijven op je website. In dit artikel geef ik je 3 tips voor een sterke homepage.

Opvallen met je website?

Opvallen met je website? 6 tips om de aandacht van je bezoeker vast te houden

In deze digitale eeuw is scrollen, browsen en scannen het nieuwe lezen. Het aantal pagina’s online gaat eindeloos door, en we hoppen van site naar site. We scannen websites op zoek naar de informatie die we écht nodig hebben. Vinden we op website 1 niet wat we zoeken, gaan we meteen door naar de volgende.

En tussendoor zijn er talloze afleidingen die ervoor zorgen dat we soms niet eens meer weten waar we eigenlijk naar op zoek waren. Een social media notificatie of mailtje kan de aandacht binnen een seconde verslappen.

Conclusie: jouw website moet opvallen om de aandacht te houden.

Maar hoe maak je zo’n website die jouw bezoeker opvalt en aanspreekt? Hieronder zet ik een aantal tips voor je op een rijtje om de aandacht van jouw potentiële klant vast te houden.

8 tips voor een wervende website

Je website levert niks op? 8 tips voor een wervende website

Na maanden ploeteren is je website af. Je hebt er veel uurtjes in gestoken en hij ziet er super uit! Je krijgt veel complimenten van je vrienden en familie, en je voelt je blij en trots. Nadat je website een tijdje online staat merk je echter dat je website niet gevonden wordt, en dat de bezoekers die je trekt je familie en vrienden zijn. De enkele nieuwe potentiële klant die je website bezoekt, laat zijn/ haar gegevens niet achter. En de inschrijvingen voor je aanbod lopen ook niet echt storm. Je initiële trots begint zich om te vormen naar twijfel. Waarom werkt je website niet? Je hebt er zoveel tijd en moeite ingestoken, en hij ziet er echt mooi uit, dat zegt iedereen.